قابلیت ها و امکانات محبوب ویپ ۱

قابلیت ها و امکانات محبوب ویپ ۱

قابلیت ها و امکانات محبوب ویپ ۱
امروزه وجود ویپ برای هر شرکتی، چه کوچک و چه بزرگ، یک امر حیاتی است به دلیل اینکه ارتباط با مشتریان در جهت جلب رضایت آنها، یک الویت شده است و در این بین قابلیت ها و امکانات محبوب ویپ نقش بسیار زیادی در این رویه خواهند داشت. هرچه شرکت‌های توسعه دهنده‌ی ویپ بتوانند امکانات ویپ را بیشتر و کم هزینه‌تر کنند تلفن‌های سنتی و آنالوگ به دلیل عدم انعطاف پذیری و توسعه یافتن ، کم‌کم از صحنه‌ی روزگار کنار گذاشته خواهند شد.
دوست دارید درباره ویپ بیشتر بدانید؟

روش‌های راه اندازی ویپ

همان‌طور که می‌دانیم یکی از دغدغه‌های مهم در سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ کاهش هزینه‌های اضافی از جمله هزینه‌های ارتباطی با حفظ کیفیت است. به طور قطع می‌توان گفت که راه‌اندازی ویپ یک راه حل بسیار مفید و کاربردی برای رفع این مشکل است. جهت راه‌اندازی این نوع سیستم پیشرفته توجه به مراحل و روش‌های راه‌اندازی آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. لذا اگر با این رویه آشنا نیستید پیشنهاد می‌کنم مطلب “روش‌های راه‌اندازی ویپ” را مطالعه بفرمایید. در این مقاله سعی شده قابلیت ها و امکانات محبوب ویپ در ایزابل را خدمت شما معرفی کنیم اما اکثر این قابلیت ها در تمام مرکز تلفن‌های تحت شبکه IP PBX نرم‌افزاری و سخت‌افزاری محبوب و موجود هست.

 

 

امکانات ویپ

قابلیت ها و امکانات محبوب ویپ در ایزابل

 ایزابل یک سیستم ارتباطی یکپارچه است که می‌تواند تمام حالت های ارتباط اعم از ارتباط تلفنی یا صوتی ، پیام یا Massge ، پست الکترونیک Email و تماس تصویری را پشتیبانی کند. همین قابلیت ‌های متنوع ایزابل موجب محبوب  بودن آن شده است. اما برخی از امکانات نرمافزاری آن عبارتند از :

  • امکان تعریف داخلی‌ها
  • مسیریابی تماس های ورودی
  • مسیریابی تماس های خروجی
  • پیگیری تماس، مرا دنبال کن
  • صندوق پیام گیر صوتی
  • ضبط مکالمه
  • فعال سازی کدهای عملکردی خاص
  • منوی منشی دیجیتال
  • پخش اعلان صوتی
  • کنفرانس
  • ایجاد شرایط زمانی
  • فعال سازی صف
  • تعریف انواع مختلف ترانک
  • امکان ایجاد فکس مجازی
  • قابلیت انتقال تماس
icon About
امروزه شاهد تنوع بسیار زیاد محصولات و خدمات هستیم و این به عنوان شروع یک رقابت بزرگ برای افرادی که در این حوزه ها فعالیت می کنند به حساب می‌آید.

امکان تعریف داخلی ها Extensions

کاربران سیستم یا به نوعی استفاده کنندگان درون سازمانی (صرف‌نظر از محدودیت جغرافیایی) با تعریف داخلی در مرکز تلفن و نیز اختصاص داخلی برای آنها می توانند از قابلیت های موجود روی داخلی ها  و سیستم ویپ بهره ببرد.

در مراکز تلفن تحت شبکه ، تعداد داخلی با توجه به توان سخت افزاری  سرور یا ظریفت تعریف شده دستگاه IP PBX داری یک مقدار مشخص است .

مسیریابی تماس های ورودی به سیستم تلفنی Inbound route

یکی از  قابلیت‌های مهم و پرطرفدار سیستم تلفنی ویپ امکان هدایت تماس های ورودی به مقاصد مختلف براساس شماره تماس گیرنده یا شماره مقصد در مرکز تلفن ویپ می‌باشد .در عمل تماس گیرنده قادر خواهد بود بنا به شرایط و موقعیت های مختلف تعریف شده در مسیرهای متفاوتی قرار گیرد.

سه متغییر موجود در این رویه شماره تماس‌گیرنده CID ، شماره‌گرفته شده DID  و مقصد نهایی تماس ورودی Distension است.

برخی حالات متداول مسیریابی عبارتند از:

  1. امکان هدایت تماس (صرف نظر از شماره تماس‌گیرنده و شماره گرفته شده توسط تماس‌گیرنده) به یک مقصد معیین
  2. امکان هدایت تماس از یک شماره خاص یا الگویی از شماره‌های ورودی بدون در نظر گرفتن شماره‌گرفته شده به یک مقصد مشخص
  3. امکان هدایت تماس بر اساس شماره گرفته شده اما بدون در نظر گرفتن شماره تماس گیرنده به یک مقصد خاص

 

 

به چند مثال‌ متداول در این خصوص توجه بفرمایید :

فرض کنید سازمان شما خطوطی (آنالوگ شهری ، E1 ، سیپ ترانک) را در اختیار دارد که به مرکز تلفن تحت شبکه متصل است و مشتری به واسطه شماره‌گیری این خطوط می‌تواند با شما در تماس باشد. در این حالت (حالت اول) تماس ورودی به یک مقصد معین وصل می‌شود.

 

حال اگر مدیر ارشد سازمان بخواهد شماره‌هایی که مربوط به به یک منطقه جغرافیایی خاص مثل تهران با پیش شماره ۰۲۱ یا موبایل‌های همراه اول با پیش شماره ۰۹۱۲ به داخلی یا کارشناس خاص وصل شود و تماس‌های ورودی ازشهر یزد که پیش شماره ۰۳۵ دارند به داخلی دیگری وصل شود بهترین گزینه استفاده از این قابلیت می‌باشد.(حالت دوم)

 

در پروژه ایی دیگر ، اگر در سازمانی که ۱۰ خط ورودی  شهری دارد استراتژی بر این مبنا داشته باشد که ورودی خط ۱ از هرکجا  تماس داشت  به داخلی ۱۰۱ وصل شود ، ورودی خط ۲و۳ به مقصد دیگری باشد و سایر خطوط بر همین اساس تفکیک شود حالت سوم خواهد بود.

از این قبیل مثال‌های اجرایی زیاد است و سعی شده در قسمت آموزش سایت، مطلب دیگری با موضوع تفکیک خطوط ورودی بر روی انواع مراکز تماس تلفن تحت شبکه اعم از نرم افزاری مثل ایزابل و FreePBX و … همچنین دستگاه‌های سخت افزای مثل گرند‌استریم و یستار و …. بصورت مفصل همراه با نحوه کانفیگ آن به صورت تصویری حضورتان تقدیم شود .

مسیریابی تماس‌های خروجی از سیستم تلفنی Outbound route

در یک سیستم ویپ ، ما کاربران درون شبکه را داریم که به ازای هر کاربر یک داخلی تعریف کردم و داخلی مورد نظر هر شخص  را بر روی بر روی یک تلفن ویپ یا نرم‌افزار ویپ رجیستر شده است .

در صورتی که شخص یا اشخاص داخل سیستم شماره ای را خارج از سیستم تلفنی ویپ شماره گیری کنند، هدایت تماس به مقصد درست ،  باید مسیریابی شود. دراین خصوص قابلیت های مختلف در انتقال این گونه تماس ها به خارج از سیستم وجود دراد . پیش از بررسی حالت‌ها  و قابلیت‌های مسیریابی باید برخی از متغییرهای درون این روند را بشناسید

اولین متغییر شماره شخص یا کاربری است که قصد استفاده از سیستم دارد : شماره داخلی

دومین متغییر مهم شماره هایی که تماس گیرنده اجزای شماره گیری آنها را دارد : شماره شهری ، موبایل ، بین الملل

سومین متغییر اساسی ، ترانک یا خطوط متصل به سرور ویپ است که خروجی تماس به واسطه آن صورت می‌پذیرد.

مابقی متغییر‌های موجود در سیستم قابلیت‌های استفاده را افزایش خواهد داد که

در ادامه به بررسی اجمالی برخی از حالت‌های متدوال خواهیم پرداخت:

  1. امکان شماره گیری صرف نظر تعریف یا عدم تعریف پیش شماره خاص
  2. امکان ست کردن پسورد خاص زمان استفاده جهت تایید از مسیر خروجی خاص
  3. امکان برقراری تماس خروجی به یک تعداد شماره خاص و محدود خارج از سیستم تلفنی
  4. مکان اختصاص استفاده از یک مسیر تعریف شده خاص توسط یک شماره خاص در داخل سیستم تلفنی(یعنی فقط یک شماره خاص در داخل سیستم تلفنی بتواند از یک مسیر خاص تعریف شده عبور کرده و به خارج سیستم دسترسی پیدا کند)
  5. امکان تعریف انواع مختلف مسیرهای خروجی بر اساس دسته بندی های مختلف(برای مثال تعریف یک مسیر خروجی خاص جهت تماس با شماره های همراه خارج از سیستم،داخل شهری یا شماره های بین الملل)

مثال اجرایی  :

در یک سازمان متوسط که مرکز تلفن ویپ راه‌‌اندازی شده و تعدادی داخلی و ترانک نیز روی سرور رجیستر شده است میخواهیم مسیریابی خروجی بر اساس درخواست مدیر ارشد سازمان کانفیگ کنیم .

درخواست مدیر سازمان بدین شرح است که :

  • داخلی‌های ۱۰۱ تا ۱۱۰ اجازه تماس خروجی از هر خط یا ترانکی با هر شماره ایی (شهری ، بین شهری ، موبایل ، بین الملل ) را داشته باشند (حالت اول)
  • داخلی‌های ۱۱۱ تا ۱۲۰ همانند داخلی‌های ۱۰۱ تا ۱۱۰ اجازه تماس خروجی از هر خط یا ترانکی باشند اما با این تفاوت که اگر خواستند تماس خروجی بین شهری داشته باشند از پیش شماره ۹ استفاده کنند(۹۰۳۵۹۱۰۹۰۰۵۳) ، اگر خواستند تماس خروجی موبایل داشته باشند از پیش شماره ۸ استفاده کنند (۸۰۹۱۲۰۰۰۰۰۰۰) و در صورتی نیاز به استفاده از تماس بین الملل باید پسوردی که ادمین در اختیار آنها قرارداده استفاده کنند. (حالت دوم)
  • داخلی ۱۳۰ فقط اجازه تماس خروجی با شماره تماس ۰۳۵۹۱۰۹۰۰۵۳ از سیپ ترانک اول را داشته باشد.(حالت سوم و چهارم)

قابلیت ضبط مکالمه Recording

امکان ضبط مکالمات مربوط به داخلی تعریف شده وجود دارد.

شما می توانید تعیین نمایید که مکالمات داخلی در همه شرایط رکورد شود و یا هیچ ضبط مکالمه ای برای داخلی مورد نظر انجام نگیرد و یا داخلی مورد نظر در صورت صلاحدید در حین مکالمه با زدن کد تلفنی ضبط مکالمه خود را فعال نماید.

ضبط مکالمه در حالت فعال بودن می تواند در یکی از چهار حالت زیر با انتخاب شما انجام گیرد.

  • تماسی که یک داخلی با داخلی دیگر برقرار می کند
  • تماسی که یک داخلی با یک شماره ای خارج از سیستم تلفنی برقرار می کند
  • تماسی که یک داخلی دیگر با داخلی مورد نظر ما برقرار می کند
  • تماسی که یک شماره ی خارج از سیستم با داخلی مورد نظر ما برقرار می شود

 

همچنین یک داخلی این قابلیت را دارد که در شرایطی که ضبط مکالمه آن در حالت درخواست ((on demand)) تنظیم شده است، در حین مکالمه با زدن کد تلفنی مربوطه بر روی گوشی خود مکالمه را از آن لحظه ضبط نماید.
شما نیزمی توانید به داخلی های خود اولویت ضبط مکالمه اختصاص دهید. این بدین معنا است که به طور مثال اگر به داخلی یک مدیر که مکالماتش ضبط نمی شود، اولویت بالاتری داده شود و به داخلی یک منشی که مکالماتش همیشه ضبط می شود، اولویت پایین تری داده شود، در صورتی که تماسی بین این دو برقرار گردد به دلیل بالاتر بودن اولویت داخلی مدیراین مکالمه ضبط نخواهد شد.
مکالمات ضبط شده از طریق محیط وب قابل مشاهده، شنود و دریافت می باشد.

سخن آخر: ادامه توضیحات را در قسمت دوم این مقاله مطالعه بفرمایید

در این مقاله، قسمت اول قابلیت ها و امکانات محبوب ویپ  برای کسب و کارها مطرح شد، اگر شما نیز صاحب یک کسب و کار هستید و به ایجاد ارتباطی بهتر و قوی بین کارمندان و مشتریانتان نیاز دارید، قسمت دوم ایم مقاله را از دست ندهید.

آنچه در این مقاله به اختصار خواهید خواند:

Share on print
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on telegram
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
question