مرکز تلفن ویپ یا IP PBX چیست ؟
برای اینکه بتوانیم به این سوال پاسخ بدهیم ابتدا به طور خلاصه با تعریف کلمه ویپ آشنا میشویم.
VoIP یا Voice Over IP، تکنولوژی انتقال صدا روی بستر شبکه است که امکان برقراری تماس های تلفنی را روی بستر شبکه IP فراهم می آورد.
حال مجموعه سیستمی که این قابلیت فوق را داشته باشند IPPBX نامیده میشود. لذا مرکز تلفن های تحت IP یا همان مرکز تلفنهای تحت شبکه (IPPBX) نسل جدیدی از سیستم های تلفنی در بستر شبکه هستند که به دلیل تنوع در خدمات بسیار مورد توجه ومحبوب شدهاند.
قابلیلتهای مرکز تماس ویپ
استفاده از مرکزتلفن ویپ بدون تردید یکی از بهترین راهکارهایی است که شرکتها و سازمانهایی خرد و کلان میتوانند از آن بهرهمند شوند.
در ادامه با مزایای مراکز تماس بیشتر آشنا خواهید شد.
۱- صرفه جویی در هزینههای سازمانی
۲- سرمایه گذاری مقرون بصرفه تجهیزات و زیرساختها
۳- راه اندازی ، توسعه و استفاده آسان ویپ
۴- نگهداری ، پشتیبانی و مقیاسپذیری سریع و راحت
۵- امکان ایجاد امنیت بالا در ارتباطات
۶- انعطاف پذیری و ادغام فوقالعاده
۷- خدمات و امکانات متنوع
۸- ویژگی ایجاد مکالمه تصویری و کنفرانس
۹- و….
انواع مرکز تماس ویپ
راه اندازی ویپ روشهای متعددی دارد ، همانطور که در مقاله ” روشهای راه اندازی ویپ” توضیح دادیم استفاده از مرکز تماس ویپ یکی از روشهای متداول است.
برای راه اندازی یک مرکز تلفن VoIP و یا سیستم ویپ دو راه حل زیر را پیش رو دارید.
۱-راه اندازی ویپ روی سرور
سیستم ویپ را می توان به راحتی میتوان بر روی سرور فیزیکی یا مجازی یا حتی فضای ابری راهاندازی نمود.
به طور مثال میتوان این سیستم را بر با استفاده از نرم افزارهایی همچون FreePBX و ایزابل ، استریسک با کمی دانش فنی بر روی سرورهای مذکور نصب نمود.
نکته قابل توجه اینکه برای اتصال این سرورها به سایر سیستم های مخابراتی نیاز به ایجاد ترانک خواهیم داشت پس بر حسب نوع ساختار ارتباطی ممکن است به گیت وی FXO ، E1 ، GSM یا تامین سیپ ترانک از شرکتهای ارائه دهنده سیپ ترانک مثل مخابرات ، آسیاتک ، شاتل ، پیشگامان و….خواهیم داشت.
۲-ویپ روی مرکز تلفن یا سانترال یکپارچه (سخت افزاری)
راهحل دیگر برای راه اندازی سیستم ویپ استفاده از مرکز تلفن ها و سانترال های یکپارچه (Embeded) و تحت شبکه است که معمولا دردسر کمتر و پایداری بالاتری نسبت به سرور دارد. این مرکز تلفن های تحت شبکه توسط برندهای مطرح تولید تجهیزات ویپ تولید و کارایی آنها تضمین میگردد. سیسکو، آوایا، گرند استریم، سنگوما، یستار، دیجیوم ، نیوراک و حتی پاناسونیک از جمله آنها هستند.
استفاده از مرکز تماس
جهت توسعه کاربردی مراکز تماس تحت شبکه نیاز هست که از تلفنهای ویپ برای اتصال به سیستم تلفنی استفاده کنیم تا امکان ارتباط یکپارچه کارمندان حضوری و غیر حضوری شرکتها با مشتریان فراهم شود، همانطور که این تلفنها به وجود سیستم تلفن تحت شبکه وابسته هستند ، کاربردی بودن مراکز تماس نیز به استفاده درست و کارشناسی تلفنهای سخت افزاری یا نرم افزاری وابسته است.
راهاندازی مرکز تماس ویپ
تصمیمگیری برای نصب و راهندازی مرکزتماس ویپ با استفاده از تمامی امکانات آن، میتواند در ابتدا دشوار و گیجکننده باشد.
همیشه بهترین کار در این مواقع قبل از هر اقدامی این است که با یک مشاور آگاه و قابل اعتماد در تصمیمات مهم تجاری خود، مشورت کنید تا از هزینههای راه اندازی ویپ و تجهیزات مناسب راه اندازی ویپ آگاه باشید .
فرصت را از دست ندهید و همین حالا با شمارهگیری ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۵۳ از مشاوره رایگان و تخصصی کارشناسان مجرب ما در شرکت اسپان رابین ارتباط ( تیم ویژه خدمات ویپ در تهران و خدمات ویپ در یزد ) بهرهگرفته و چند قدم از رقبای خود جلوتر حرکت کنید .